آخر قلاع الإسلاميين العرب.. لماذا انتهى حكم العدالة والتنمية المغربي بهزيمة قاسية؟

آخر قلاع الإسلاميين العرب.. لماذا انتهى حكم العدالة والتنمية المغربي بهزيمة قاسية؟

المهدي الزايداوي

بوجه مُتجهِّم وقلِق، خرج “عبد الإله بنكيران”، الرئيس السابق للحكومة المغربية والأمين العام السابق لحزب العدالة والتنمية، في بث مباشر على صفحته على فيسبوك داعيا المغاربة إلى الحذر من الاختيار الخطأ خلال الاستحقاقات الانتخابية التي دارت يوم 8 سبتمبر/أيلول. لم يكن بنكيران غاضبا فحسب، بل كان متشائما أيضا، ولذا فضَّل التركيز على انتقاد خصمه السياسي “عزيز أخنوش”، الأمين العام للتجمع الوطني للأحرار الذي عيَّنه الملك مؤخرا رئيسا للحكومة، فهو يعلم علم اليقين أن العدالة والتنمية سيدخل الاستحقاقات الانتخابية بسلسلة من خيبات الأمل وعشرات المواقف السياسية التي نالت من شعبية الحزب. (1)

بيد أن بنكيران، رغم قلقه الواضح قبيل الانتخابات، لم يكن ليتخيَّل، لا هو ولا أخنوش نفسه، أن العدالة والتنمية سيُخفِق، ليس في الوصول إلى الولاية الثالثة فحسب، بل وفي الحفاظ على موقع بين الأحزاب السبعة الأكثر حضورا. لقد حل العدالة والتنمية في المرتبة الثامنة في ترتيب الأحزاب إثر حصده 13 مقعدا فقط، في مفاجأة من العيار الثقيل بعد أن حاز قبل 5 سنوات 125 مقعدا خوَّلت له تشكيل الحكومة للمرة الثانية على التوالي.

الانهيار الكبير

مساء يوم 7 أكتوبر/تشرين الأول 2016، حلَّت الأفراح والليالي الملاح ضيفا عزيزا على مقر حزب العدالة والتنمية المغربي بحي الليمون في العاصمة الرباط، واصطفَّت قيادات الحزب خلف أمينها العام عبد الإله بنكيران لإعلان فوزها بالانتخابات التشريعية حتى قبل الإعلان الرسمي للداخلية المغربية، التي اتهمها بنكيران آنذاك بعرقلة الانتخابات، ومساعدة منافسه حزب الأصالة والمعاصرة بدعوة الناخبين خارج أماكن الاقتراع إلى اختيار حزب “الجرار”. وقد خرج بعدها “محمد حصاد”، وزير الداخلية المغربي السابق، لإعلان فوز العدالة والتنمية بالانتخابات، رافضا في الوقت نفسه اتهامات بنكيران. (2) (3)

كانت تلك الندوة الصحفية “آخر اللحظات السعيدة” التي عاشها إسلاميو المغرب في السنوات الخمس الماضية، إذ تلتها مباشرة صعوبات جمَّة خاضها الحزب أثناء تشكيل الحكومة المغربية؛ بسبب ما عُرف إعلاميا بـ “البلوكاج”* الذي أطاح ببنكيران وجاء بالعثماني على رأس الحزب. ورغم كل هذا، لم تكن قيادة الأمانة العامة للعدالة والتنمية تتخيَّل أنه بعد 5 سنوات من هذا الموعد، سيحصل الحزب في الانتخابات التالية على 13 مقعدا برلمانيا ليس إلا. (4)

سبق هذا الانهيار الصادم العديد من المؤشرات، بدءا من دخول الحزب مرحلة الحملات الانتخابية دون قيادة عبد الإله بنكيران، القادر على مخاطبة الجماهير وقيادة الحملات الجماهيرية بكفاءة، الذي كان دوره في الفوز بالانتخابات التشريعية السابقة عام 2016 ملحوظا بوضوح، إذ تمكَّن من التفوُّق على جميع الأمناء العامين للأحزاب الأخرى، وتمكَّن بشعبويته المعهودة من التسويق لحصيلة حكومته.

بالإضافة إلى ذلك، ظهر تضرُّر شعبية العدالة والتنمية جليا خلال الحملات الانتخابية، إذ تعرَّض عدد من قيادات الحزب البارزين وعلى رأسهم سعد الدين العثماني رئيس الحكومة، و”إدريس الأزمي” رئيس برلمان الحزب، لاعتداءات وصلت في بعض المرات إلى الضرب والسب والقذف من طرف عدد من المحتجين الحانقين. وقد عبَّر الحزب مرارا عن غضبه من هذه التصرفات واعتبرها أساليب ترهيبية يُموِّلها منافسون عن طريق استئجار بعض “البلطجية”. (5)

لم تكن هذه الأمور سوى مؤشرات على أزمة عنيفة تضرب صورة الحزب ومكانته السياسية، أما أسباب السقوط نفسها فتنقسم إلى أسباب داخلية وأسباب مرتبطة بدور الحزب في الملفات الكبرى بالمغرب أثناء السنوات القليلة الماضية. داخليا، تسبَّب إعفاء القصر لعبد الإله بنكيران عام 2016 في انقسام كبير داخل الحزب، واستوجب تعيين العثماني رئيسا للحكومة بعد ذلك إعادة توحيد الجبهتين والإطاحة ببنكيران من رئاسة الأمانة العامة لـ “المصباح” أيضا (يُعرف العدالة والتنمية أيضا بحزب المصباح)، ولم يكن باستطاعة الحزب رفض قرار الملك، كما أنه لم يكن ليجرؤ على العودة خطوة للوراء خوفا من ضياع المكتسبات السياسية التي حقَّقها بعد الانتخابات.

أثَّر الانقسام الداخلي بين مؤيدي بنكيران والراغبين بطيّ صفحته على قدرة الحزب على مواجهة التحديات الكبرى التي انتظرته، التي تمثَّلت في ثلاثة ملفات جوهرية اتخذ فيها الحزب مواقف منافية لمبادئه ولأفكار حاضنته الشعبية. في البداية، خسر الإسلاميون رصيدا ضخما بعد سماحهم بتمرير قانون “فرنسة التعليم” الذي سمح بتدريس المواد العلمية باللغة الفرنسية بدلا من العربية، رغم قدرة فريق الحزب البرلماني على منعه، ولاحقا، تفاقمت المشكلة بعد دخول القيادات ذاتها في معارك تبريرية لمشروع تقنين زراعة مخدر الكيف، وأخيرا وليس آخرا، كان الدفاع عن تطبيع العلاقات بين المغرب وإسرائيل بمنزلة ضربة قاصمة لشعبية حزب طالما جهر بتوجُّهاته الإسلامية. (6) (7)

لكن هذا التبدُّل الكبير في اللون السياسي للحزب لم يكن السبب الحصري لسقوطه الانتخابي، فثمَّة أسباب أخرى ساهمت في هذا الخروج المفاجئ من الباب الخلفي بعد عقد من السيطرة على الحكومة، ولعل أهمها انسحاب العدالة والتنمية من مشروعه الأساسي الذي أعلنه عام 2011 وتعهَّد فيه بمحاربة الفساد والاستبداد. وقد قالت “آمنة ماء العينين”، أحد أبرز الوجوه النسائية المغضوب عليها في الحزب، في تدوينة لها بحسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، إن الناخبين شعروا بتخلي الحزب عن المعارك الحقيقية وعن دوره السياسي حيث طغى عليه التردُّد والصمت والانسحاب السلبي. (8)

في السياق نفسه، قالت صحيفة “نيويورك تايمز” في تقرير لها حول الانتخابات المغربية إن الناخبين لمسوا أن حزب العدالة والتنمية لم يَعُد يملك الكلمة فيما يتعلَّق بالسياسات الكبرى، وأشارت الصحيفة إلى أن فترة الأزمة الصحية جرَّاء انتشار فيروس “كوفيد-19” أكَّدت للجميع أن الإسلاميين لا يملكون أي مساحة للقرار، فقد اتُّخِذَت جميع القرارات المُتعلِّقة بالشأن الاقتصادي والصحي من طرف الدولة، في حين جلس العثماني وحزبه، مثلهم مثل باقي الشعب، ينتظرون القرارات لتطبيقها، كما طالب الشعب أحيانا رئيس الحكومة بالمشاركة في اتخاذ القرارات على أقل تقدير. (9)

تسبَّب هذا التخبُّط الكبير في خسارة حزب العدالة والتنمية نسبة كبيرة من المُصوِّتين الذين وثقوا فيه، وينقسم هؤلاء إلى ثلاث شرائح. الشريحة الأولى هم المحافظون من الإسلاميين الذين دعموا حزب بنكيران والعثماني في انتخابات 2016 انطلاقا من تحيُّزاتهم الفكرية، واصطفافا مع الحزب في معركته الأيديولوجية التي خاضها ضد حزب الأصالة والمعاصرة. ولم تستسغ هذه الفئة تبدُّل مواقف العدالة والتنمية في اتفاقية التطبيع بالدرجة الأولى، وإن ساءها أيضا موقفه الجديد فيما يتعلَّق بالفرنسية ومخدر الكيف.

الشريحة الثانية هي الطبقة الوسطى التي رأت في حزب العدالة والتنمية تيارا سياسيا “نظيفا” و”طاهرا” عكس باقي الأحزاب، وقد أملت تلك الشريحة في تحقيق تغيير يستفيد من موجة الربيع العربي التي انطلقت عام 2011. أما الشريحة الثالثة فهي الفئات الهشة التي انتخبت الحزب سابقا بسبب وعوده بتحسين حياة الناس، لكنها سرعان ما أنهكتها الأزمات الاقتصادية خصوصا أثناء الجائحة، وفي حين أنها لم تلمس أي رغبة حقيقية لدى الحكومة في مساعدتها، فإنها رأت في المقابل الدعم الكبير الذي قدَّمه الحزب الحاكم للشركات الكبرى إبان “حركة المقاطعة” التي أقدمت عليها شريحة مهمة من الشعب المغربي احتجاجا على الغلاء وسوء الجودة.

انفجار داخلي

بعد إعلان نتائج الانتخابات، لم يتأخَّر عدد من قيادات الحزب الإسلامي من المناوئين للعثماني عن الخروج للعلن للتعبير عن غضبهم وخيبتهم من النتيجة “المُذِلَّة” التي حقَّقها، وكان أهم المحتجين هو الأمين العام السابق ورئيس الحكومة السابقة عبد الإله بنكيران، الذي طالب سعد الدين العثماني بتقديم استقالته بسرعة، مُحمِّلا القيادة الحالية مسؤولية النتائج الضعيفة التي حقَّقها الحزب. (10)

وعلى المنوال نفسه، خرجت القيادية آمنة ماء العينين تدعو العثماني لتقديم استقالته، مُعتَبِرة أن القيادة الحالية أصغر من الحزب ودون تطلُّعاته، حيث قالت في تدوينة إن رئيس الحكومة سمح بمرور قوانين انتخابية كارثية، وقدَّم العديد من التنازلات غير المدروسة، ورفض تفعيل مقتضيات دستورية أمكنها إنقاذ الحزب، مُتهِمة إياه بتبني منطق إقصائي حديدي داخل الحزب. (11) وأضافت القيادية “الإسلامية” في تدوينة أخرى أن زمن الإسلام السياسي ولَّى، داعية إلى إعادة قراءة فكر الحزب ومراجعته لأن الجيل الحالي لديه طموحات تختلف عن الجيل المؤسِّس للحركة الإسلامية.

أما الطرف الثاني، وهو أعضاء وأنصار القيادة الحالية للحزب، فاختلفت ردة فعلهم، بدءا من “عزيز رباح”، وزير الطاقة، الذي خرج على صفحته في فيسبوك من أجل تقديم الاعتذار بعد سنوات الوزارة، مُعبِّرا عن دهشته وصدمته من عدد المقاعد التي تحصَّل عليها حزبه، إذ علَّق على ذلك قائلا: “لا أجد أي تفسير لهذه النتائج الكارثية. لو احتسبنا فقط الأعضاء والمتعاطفين وأُسرهم والأقرباء والأصدقاء والجيران وبعض الموظفين الذين جرَّبونا وبعض المقتنعين بعملنا وجهدنا ونزاهتنا، لو احتسبنا هذا فقط لكُنَّا في الرتب الأولى بامتياز”. (12) وقد شكَّكت قيادات أخرى للحزب في النتائج واعتبرت أن المال لعب لعبته في توجيه الناخبين، وهو الطرح نفسه الذي تبنَّته الأمانة العامة للعدالة والتنمية، التي أعلنت بعد ذلك استقالتها الجماعية ودعوتها برلمان الحزب للانعقاد يوم 18 سبتمبر/أيلول للتباحث حول خارطة الطريق الجديدة للحزب الذي سيعود للمعارضة لأول مرة منذ عشر سنوات. (13)

الحكومة الجديدة.. ما الجديد؟

بعيدا عن النتائج الكارثية التي حقَّقها الإسلاميون، ظهر جليا استفادة بعض الأحزاب من هذا التعثُّر لإعادة الروح إلى حياتها السياسية، وأهم هذه الأحزاب بالطبع حزب التجمع الوطني للأحرار بقيادة الملياردير “عزيز أخنوش”، رئيس الحكومة المُنتظَر، الذي حاز 102 مقعد بعد أن خرج من انتخابات 2016 بـ 37 مقعدا فقط. وتمكَّن حزب الأصالة والمعاصرة، الذي خسر انتخابات 2016 لصالح الإسلاميين، من الإبقاء على مركزه الثاني رغم المشكلات الكبيرة التي عاشها بُعيد انهيار مشروعه السابق، فتحصَّل على 86 مقعدا. وأتى في المركز الثالث حزب الاستقلال، أحد الأحزاب العريقة الذي اعتبر أمينه العام “نزار البركة” مقاعد الحزب الـ 81 دليلا على عودة “الميزان” إلى سابق قوته بعد خفوت بريقه في الفترة السابقة. ثم جاءت بعد ذلك بقية الأحزاب كالاتحاد الاشتراكي والحركة الشعبية والتقدُّم والاشتراكية والاتحاد الدستوري، التي حافظ جميعها تقريبا على عدد المقاعد نفسه الذي حصلوا عليه في الانتخابات السابقة.

يظهر جليا من تلك الأرقام أن حزب التجمع الوطني للأحرار بقيادة أخنوش لن يجد صعوبة كبيرة في تشكيل الحكومة، ويعود الفضل في ذلك إلى سقوط العدالة والتنمية. ويحتاج أخنوش إلى 198 مقعدا للحصول على الأغلبية، ومن ثمَّ يمكنه الدخول في تحالف مع حزب الاستقلال وأي حزب آخر لضمان الأغلبية، كما يمكنه تعزيز هذه الأغلبية بالاستعانة بحزب رابع. أما حزب الأصالة والمعاصرة الذي حلَّ ثانيا، فالتصريحات السابقة لأمينه العام “عبد اللطيف وهبي”، التي قال فيها إن تحالفه مع الأحرار صعب لأنه يريد العمل “مع أخنوش” لا “عند أخنوش”، تجعله المُرشَّح الأول لقيادة المعارضة المغربية، خصوصا أنه عقد تحالفا مع العدالة والتنمية قبيل الانتخابات بهدف الإطاحة بحزب الملياردير في حالة تصدُّره هو أو حليفه الإسلامي للانتخابات.

بعد ذلك يبقى السؤال: هل تعني هذه التغييرات في تركيبة الحكومة تغييرا في النظام السياسي؟ تقول صحيفة “نيوريوك تايمز” في هذا الصدد إن تصدُّر الأحرار للانتخابات لن يُغيِّر كثيرا، لأن القرار السياسي في المغرب لا يرتكز على البرلمان بقدر ما يرتكز على السياسات العامة التي يُسطِّرها القصر الملكي. وقد أكَّد الأمر نفسه “عبد الرزاق البياز”، أستاذ العلوم السياسية والقانون الدستوري بكلية العلوم القانونية والاقتصادية والاجتماعية بالجديدة، في تصريح له لموقع “SNRT NEWS” التابع للإعلام الرسمي العمومي المغربي، حيث قال إن برامج الأحزاب السياسية تحمل شعارات كبيرة جدا، غير أنها ستُركِّز على اعتماد النموذج التنموي الذي وُضِع من طرف اللجنة التي عيَّنها الملك محمد السادس للنهوض بالاقتصاد المغربي. (14)

في نهاية المطاف، ستكون الحكومة المقبلة بقيادة أخنوش أول تجربة حكومية تخلو من الإسلاميين منذ إصلاحات العام 2011، إذ تربَّع الإسلاميون عقدا كاملا على سدة الحُكم في المغرب تنفيذيا وتشريعيا تحت سيادة الملك في الأخير، أما الآن فتُغلِق البلاد آخر صفحات إسلاميي الربيع في العالم العربي، الذين أطاحت بهم الانقلابات العسكرية الخشنة تارة، والدستورية الناعمة تارة. وبينما يشهد المغرب خروجهم السلِس من السلطة بانتخابات مفتوحة، فإن مرارة الخسارة في صفوف الإسلاميين يُعزِّيها على الأقل أنهم ما زالوا حاضرين على الساحة، وأن الأبواب تبقى مفتوحة أمامهم للعودة وفق القواعد نفسها التي أوصلتهم إلى الحُكم، وأن التجربة المغربية الإصلاحية الهادئة مستمرة دون تدخُّلات خشنة أو ناعمة ضد أي طرف سياسي، حتى الآن.

—————————————————————————————————-

هوامش

*”البلوكاج”: مصطلح يُطلَق على فترة الجمود السياسي التي أعقبت انتخابات عام 2016، إثر فشل رئيس الوزراء المُكلَّف المنتمي لحزب العدالة والتنمية عبد الإله بنكيران لعدة أشهر في التوافق مع الأحزاب على تشكيل الحكومة، وهو ما دفع الملك لإسناد التكليف إلى سعد الدين العثماني.

———————————————————————————–

المصادر

  1. كلمة الأستاذ عبد الإله ابن كيران بخصوص انتخابات 08 شتنبر 2021
  2. بنكيران يُهاجم الولاة في الدَّاخليَّة ويُحذِّرهم من تزوير الانتخابات
  3. فيديو. حصاد يوجه صفعة قوية للعدالة والتنمية
  4. قراءة في “البلوكاج” الحكومي
  5. «العدالة والتنمية» المغربي يشكو من الاعتداء على أعضائه خلال الحملة الانتخابية في الرباط والقنيطرة
  6. الرميد الكيف تقنين
  7. العثماني للجزيرة: التطبيع قرار صعب والمغرب لن يتنازل عن دعم القضية الفلسطينية
  8. نتائج صادمة وقاسية وغير منتظرة حتى من أكثر المتشائمين… هو توصيف وليس موقفا.
  9. Islamists See Big Losses in Moroccan Parliamentary Elections
  10. المغرب.. بنكيران يدعو العثماني للاستقالة إثر “هزيمة مؤلمة” لحزبهما
  11. ماء العينين تدعو العثماني لتقديم استقالته
  12. نتائج صادمة وقاسية وغير منتظرة حتى من أكثر المتشائمين… هو توصيف وليس موقفا.
  13. ماذا عن مستقبل حزب العدالة والتنمية؟
  14. الأمانة العامة للعدالة والتنمية المغربي تعلن استقالة جماعية

المصدر : الجزيرة

مقالات ذات صلة

‫2٬417 تعليقات

  1. Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis.

    It’s always interesting to read through articles from other writers and
    use something from their websites.

  2. Other than this, the application is free to download and install, so get ready to get the desired colors for your monitor and toss the manual away.Arrow Peak (Antarctica)

    Arrow Peak () is a peak, high, located west-southwest of Rawlins Peak in Renaud Nunataks, in the Victory Mountains of Victoria Land, Antarctica. It was mapped by the United States Geological Survey from surveys and U.S. Navy air photos, 1956 http://www.google.fm/url?q=https://zinracenre.weebly.com

    6add127376 benisah

  3. Labels:

    (210 of 1200 characters)

    testordkonsument

    GooQ is in there and solid

    When i look at documentation on how to install shoe programs i come from os x. I have found shoe programs that works like Un_torrent.. But it was full of problems and hence i did leave it. But when I come to pc and why is it so hard to get these kinds of programs? Tbh i am having major http://www.onedaymylife.ru/bitrix/rk.php?goto=https://cosdarule.weebly.com

    6add127376 valiren

  4. 4chan Videos – The Highlighted Links (Janine)

    Complete list of video posts available at once!
    In this video, I check out a list of videos that are quickly accessible by the link underneath each post. Some of the links are private, so you need to be signed into 4chan and the video may or may not be in open beta.
    4chan has finally added videos to the board and here’s a list of the most popular ones.
    Own https://prominovdjok.weebly.com

    6add127376 laugwalb

  5. · Convert decimal to binary (user defined number)
    · Convert binary to decimal (user defined number)
    · User defined number
    · Check your results

    The Binary System – Exercises I is an educational software solution designed to teach you how to convert numbers from and to binary.
    The Binary System – Exercises I contains three different difficulty levels, which allows you to pick the exercises that you are ready for.
    The Binary System – Exercises I contains the following https://www.totalcomfortsolutions.com/?URL=https://ulabartool.weebly.com

    6add127376 valyvurn

  6. Affected: 1.0.0.0 – 1.0.0.0

    Fixed: 1.0.0.1

    Product: 3GP Converter

    Impact: High

    Nokia doesn’t use the name “Video Manager” for this utility, but we will refer to it as such since it does handle videos from Nokia phones.
    Simply, it is another video archive synchronization tool.
    The installation process is as simple as it https://iginenin.weebly.com

    6add127376 otaiell

  7. It will check an arbitrary number of processes for launch support and will nuke processes that run in launch does not have permission, don’t have code signatures, or have a suspiciously high CPU affinity.
    Key features of AppSwat are the following:

    Allows the user to disable any process not required
    It checks the processes every time
    Provides a quick management console
    Allows user to specify arbitrary actions to be performed on the process terminated
    Management console includes CPU-time statistics for https://eyemagazine.com/?https://diptiokcurat.weebly.com

    6add127376 eleedave

  8. Key Features:
    -Export contacts, notes, tasks, and calendar appointments from FileMaker Pro records to Outlook
    -Import contacts, notes, tasks, and calendar appointments from Outlook to FileMaker Pro
    -Send emails from FileMaker Pro
    -Import e-mails from Outlook to FileMaker Pro
    -Add multiple attachments to Outlook E-mails
    -Support for move, copy, delete and create actions in Outlook Express folder
    -Configure specified notes, tasks and items to be imported https://mfkskalica.sk/media_show.asp?type=3&id=77&url_back=https://brookevaniz.weebly.com

    6add127376 rashple

  9. Statistics per match, per player, per team, per season. Graphical performance (depth and goals per game per season, team wins per season and number of goals scored per season…). Data export to html.

    SOCRATES is a sports statistics center that assist you to track your results in various sports (football, basketball, handball, handball/volleyball, tennis, water polo…), you can track by teams, leagues, tournaments, tournaments and players http://vileke.ru/go/url=https://kaischizadstil.weebly.com

    6add127376 filgiul

  10. Download the free version of SearchIt and try it out. If the results are satisfactory, it would be a great option for those who don’t have to be bothered with the complexity or overkill of a utility like FileAxe.

    AutoSteam is a simple and popular freeware for the Windows that cleans the duplicates and various unnecessary files from the system, stops the processes that consume system resources, adds/removes shortcuts, and removes programs and extensions for safe and convenient use. http://2retail.ru/bitrix/redirect.php?event1=&event2=&event3=&goto=https://movimada.weebly.com

    6add127376 regclae

  11. It offers maximum security for not only your computer, but every external device that uses wireless networks. Most importantly, it guarantees you that your WiFi passwords are safe – no one will be able to access your network using your passkey.
    On a final note, Hush-Hush Password Generator is available for all relevant Windows versions and also for Mac and Linux. Thus, it can be used on both sides of the great divide.

    Enter your e-mail address, and get an instant https://tanhamsbeltherm.weebly.com

    6add127376 carltamy

  12. Why use the free edition?
    If you are currently looking for a powerful instrument, and need it for the noncommercial use, just don’t use Ableton Live or any software that has the “subscription” model.
    Free editions like the one below come with limitations. For instance, it will ask for credit card details before you are able to process or make a purchase with the paid versions.

    Why you shouldn’t use them?
    Each application tracks https://tedumusmi.weebly.com

    6add127376 futfid

  13. You can look at it as your device’s reminder to be packed up, but it’s just really inconvenient to setup, and you can’t go back on a particular decision.

    If you have an Android or iPhone device, chances are you’ve found yourself easily losing track of all the location-based apps you’ve purchased. The problem is that when your device is rooted, there’s a pretty easy way to bypass the security that the https://hamremowalk.weebly.com

    6add127376 danybla

  14. Similarly, the application is no longer compatible with both Windows 7 and Mac OS X Lion, as the modifications considered for this update were only to support Lion.
    In order to install Photoshop Lightroom, users should erase their Hard Disk and then connect the Adobe Creative Cloud, after which they should search for “Lightroom” and press the “Install”. If this is done properly, it should be possible for the users to install and update Photoshop Lightroom.
    Photoshop CS6 Release Notes http://www.rofuku.net/frameset.php?url=https://hugapthere.weebly.com

    6add127376 falleig

  15. ASP.NET Org Chart Component can be easily customized using different skins for the different…

    ASP.NET Office Chart Component is a component that will let you make graphs and charts easily. Making charts is not a rocket science. But Microsoft doesn’t make the most complex charting tool. They are not even able to make simply charts. People get confused with the options they have to create a chart and getting overloaded with the shapes.
    ASP.NET Office Chart is here http://ighaleb.ir/redirect/redirect.php?url=https://prectermali.weebly.com

    6add127376 chapbert

  16. In Virtual Box, there are three main virtual server types: Windows, Linux and FreeBSD. Each of these
    has it’s pros and cons and as Virtualbox User Account Administrator is an application which allows you to
    start VMs as a service.
    Let’s see what you can do with such an application and how to start and stop a Virtualbox VM as a
    Windows service (including step-by-step instructions, screenshots, documentation and examples for
    each task/scenario https://churchsortticyl.weebly.com

    6add127376 markary

  17. And just like most other racing games, speed is everything. So get ready to complete mini-games, race through karts, and blast your way through the game. It’s easy to enjoy our new sport shooter by just rocking it back and forth. Grab a chair and enjoy. On the other hand, if you think that you don’t have the patience for this, you are right. There is no doubt that everyone sees the neon colours on the sides of the screen, calling your name. https://inobee.com/upload/files/2022/05/PTDrqYTjMxnmJvsAoNWW_19_01576ae82bac23e4099f93df2ee0237a_file.pdf 05e1106874 rayfder

  18. By appending the values for Distance in meter, the software can calculate both of the values of the force.
    Let’s take as an example that I want to know the force which I created to the ground from a point d meters below the starting line, how much this command will be printed.

    To solve this problem, we will first look at how Gravity works.

    Gravity

    The earth is a mass, which occupies space, and it is attracted to https://social1776.com/upload/files/2022/05/psA3Es42svJcc3n7LI74_19_cbe874d1a5c46591d8c7a822e578654e_file.pdf 05e1106874 nepyhila

  19. See also
    Adobe Photoshop
    Photoshop Elements
    List of Photoshop extensions

    References

    Official website

    External links
    Adobe Photoshop CS3 Extended Download

    Category:Windows multimedia software
    CS3 Extended
    Category:Graphics softwareImage caption Chelsea captain John Terry is known as one of the good guys in football

    Former England captain John Terry has received an eight-month suspended prison sentence and community service after being found guilty of racial abuse.

    Chelsea FC https://www.cavaninstitute.ie/profile/AutoCAD-Updated-2022/profile
    99d5d0dfd0 ranchri

  20. Semantria API is a ready-to-use step-by-step SDK that can be initialized in less than a minute. Semantria SDK will provide developers with low-level methods to work with Semantria API, exposed in familiar, Java-like object-oriented programming language. Semantria SDK allows developers to get an instant access to Semantria APIs’ functions and their concrete implementations. This feature enables them to achieve the functionality in a way which is https://www.imnotdoneyetfoundation.org/profile/Evermotion-Archmodels-Complete-Vol1100-11pdf-PATCHED/profile
    66cf4387b8 belcic

  21. WinCustomize is a software that empowers you to customize your Windows. The application gives you access to a library of hundreds of themes, skins, gadgets, and various other icons to make the use of your system even more enjoyable. With just a few mouse clicks, you can hide all the icons, hide some of the desktop elements or put together a customized desktop to truly suit your needs.
    No matter if you are a Windows 7 user or a Windows 10 one, WinCustomize https://www.oc20.cacno.org/profile/Autotopo-V14-INSTALL/profile
    66cf4387b8 laveappo

  22. If you have been looking for something fantastic and free for your website, then the free WordPress theme, loaded with useful features and functions, comes in your rescue. The theme is called King WP and you can read more about it here. If this theme is well-suited for the needs of your website, then you can download it from wordpress.org.
    As with any free themes, the theme comes with a readme file that briefly describes the contents of the package. An https://www.ncbwde.org/profile/tydusogevafi/profile
    66cf4387b8 geneparl

  23. Details

    Features

    With primary duty of ensuring that the mitochondria of the yeast Saccharomyces cerevisiae function properly (mitochondrial functions affecting aspects of cellular physiology and biology) D manganese can activate mitochondria and the mitochondria-dependent cells’ apoptosis. Although the Mn-induced apoptosis in Saccharomyces cerevisiae cells occurs in all cells, regardless of gender and with no increase in the production of ROS.

    Neutral and high https://serv.biokic.asu.edu/pacific/portal/checklists/checklist.php?clid=3656
    ec5d62056f palmar

  24. Nonetheless, CamToPrint offers you countless options for designing digital photo albums using a wizard and occasional manual adjustments. In addition, it incorporates a rich editing window with a few key features that can be used directly in front of the images.
    When all in all, CamToPrint is a smart photo album maker with a dazzling interface and a decent feature pack.

    7.WysiCAD 0.8.4

    WysiCAD is a drawing program similar to https://glacial-retreat-39055.herokuapp.com/voligesi.pdf
    ec5d62056f trevsyre

  25. The program is Open Source and fast & very powerful!

    The program is so simple to use. Just drop a WAV file on the exe icon and continue with the normal double click on windows to capture or stop the recording. No lengthy interface and no much coding with parameters or tutorials.

    If the master tap got cut of the WAV file, you get a warning message and a pause of 5 second.

    A small checkbox in options allows you to skip https://vast-badlands-62678.herokuapp.com/Crack_update_SKIDROW_103_per_assassin_creed_revelationsrargo.pdf
    ec5d62056f fratagg

  26. It can be found in the Windows System Folder, and is completely free.

    RPS41 — configurable address and serial barcode applet lite

    RPS41 is a configurable barcode lite which applies to your own needs. You can configure that each barcode on your application will have its own ID, which remains unchanged throughout the program-lifetime.

    ToughMail.net

    ToughMail.net is an add-on for Thunderbird https://cromaz.com.br/upload/files/2022/06/7fPMeQYPqCH7WhwZaszm_04_b9a4c5895f978ccdd769c9c2b72aba96_file.pdf
    ec5d62056f wynedako

  27. » Read More

    IBM WAS 7.0 Service Integration Bus Explorer Launched.

    IBM has recently released the IBM WAS 7.0 Service Integration Bus Explorer that was made available on was.ibm.com. According to the product page, the Service Integration Bus Explorer allows users to view and manage the messaging resources of the WAS Service Integration Bus and IBM WebSphere Message Broker (WMB) in a completely unfamiliar and intuitive visual interface. The tool also provides access to http://visamtravel.com/wp-content/uploads/2022/06/lattrev.pdf
    ec5d62056f weyobed

  28. .
    In the Windows Live SDK Technical Preview 2, we’ve updated your entire SDK download so it contains all the code and samples for the changes in Writer Pro and Windows Live Writer.
    We’ve also added a free Live Writer editor trial (Windows) that you can use to learn from the source code how to use these new features. Once you’re ready to update, make sure your documents are on a clean storage device, then update using the Windows Live Writer interface. If you use a Mac http://reservaimobiliaria.com.br/advert/video-anak-smp-korea-pecah-perawan-3gp/
    ec5d62056f raffdev

  29. Recommendations

    Free History Eraser – Easy to use application to remove history from the entire systemQ:

    Render a component in bodyComponent

    I’m loading my component by using in the route file of the angular smart component, but I do not know if it is possible.
    How can I pass the component to the bodyComponent in order to load it there?
    Thanks
    this is my current route file
    const routes: Routes = [
    { https://imoraitilaw.com/wp-content/uploads/2022/06/oldiann.pdf
    ec5d62056f annarenn

  30. Course grades can be easily linked with the list to provide detailed information about a specific course.
    The usage is simple: you can add a new subject to the list by entering its prefix and ID number, name, as well as the corresponding number of credits and the grade. The number of completed and remaining credits is automatically determined. Course grades can be easily linked with the list to provide detailed information about a specific course.

    You do not need any programming experience to create your own slides, and https://protected-meadow-85595.herokuapp.com/alstsat.pdf
    ec5d62056f gargeer

  31. Pranidhi Gulzar

    Pranidhi Gulzar (born Radha Pranidhi Gulzar) is an Indian film actress, fashion designer, businesswoman and president of the women’s wing of the Rajasthan Praja Mandal.

    Early life
    Gulzar was born to Jalal Gulzar and Chandrakala Gulzar in Jaipur, Rajasthan. Her father is an educationist and her mother is a housewife. Since https://wakelet.com/wake/R-PznzAhokXfHZLKjnCHD
    ec5d62056f oswabi

  32. For more than 15 years, the Data Doctor’s Data Doctor Factory Line has been the top choice for heavy duty, budget direct-to-memory data recovery, including hard drive recovery, tape recovery, and software recovery. The Data Doctor is the most affordable, easiest, reliable, and fastest tool to recover files and media from virtually any type of system drive.
    Although Data Doctor Factory Line is an excellent tool, it lacks text display and fails at common recovery tasks. This software attempts to https://www.raven-guard.info/download-windows-7-start-button-icons-for-classic-shelll/
    ec5d62056f louvach

  33. It is appropriate time to make a few plans for the future and it is time to be happy.

    I’ve read this post and if I may just I want to suggest you few fascinating issues or tips.
    Perhaps you could write next articles referring to this article.
    I desire to learn more issues about it!

  34. The software can import data from a database that is accessible by the user and create a spreadsheet on the server, with columns from the database.
    You may ensure maximum security for data using web authentication and shared access.
    For example, using Excel Server 2010 Standard Edition you can generate or import an invoice: you may view and edit the generated template, then save it as a content password.
    Excel Server 2010 Standard Edition allows you to easily design a database or import data from one or more https://professionalcookingtips.com/abc-amber-excel-converter-crack-free-registration-code-mac-win-2022/
    50e0806aeb wikofead

  35. The service is designed to help You spend less time on searching and more on entertainment.

    Features:

    * Audio Options (Choose your favorite sound quality) and customize animated clock * Recipes at Work (easy recipes you can make at work) and more * Connect with Google To add your RSS feed to the Loombox, just install RSSi, you can connect it to Google reader and later copy this link and paste to the Loombox. * Search of the web with Google Trends http://gomeztorrero.com/avg-file-server-edition-crack-april-2022/
    50e0806aeb davixan

  36. This license allows for attribution in new media when posting, linking or showcasing this work. Attribution must be to the author of the original material on the Joomla! wiki.

    Fantastic stuff! Could you suggest any good tutorials to learn more about PHP? I’ve been using it for a couple years and understand it ok, but I’m a fairly confused guy… Thank you!

    Henrik Augustin wrote:

    Expert MININEC Classic is an advanced https://www.ponuda24.com/med-039s-movie-manager-5-9-4-0-crack-with-license-code-download-for-pc/
    50e0806aeb glonemu

  37. After you run the program, you will have the following…

    After you run the program, you will have the following list of files:

    CD iso:

    – EXTRACTOR executable

    “CD ISO.bin”:

    The CD image on the hard disk of the computer where you just run the EXTRACTOR executable

    Source hex:

    – EXTRACTOR libraries

    – PROC files

    “CD Source https://alumni.armtischool.com/upload/files/2022/06/Nfn13hyL6hH4eHlTgdKd_06_9ffe02421f7f4534381ad9ca144fd08e_file.pdf
    50e0806aeb noeldae

  38. However, we recommend using this program only if you have a Mac and large hard drive space.

    To get the most out of it you have to be a Premium or Platinum user and buy MuLab Studio for $34.95 or come up with your own donation if you are not a member.

    Premiere Elements is one of the most efficient tools available for video editing and production from the Big Fish Company. The program allows you to work with DVD and Blu-Ray files and project https://www.cch2.org/portal/checklists/checklist.php?clid=7541
    50e0806aeb naoelv

  39. Users will certainly appreciate this feature-rich application’s efficiency and capabilities. The program is available to download for free from the website developer’s section. resources. The results obtained might be used as a reference in designing and planning the related construction projects.

    Technical skills of the operators were evaluated by building test. The results showed that the average skill of building test operators in designing the block model was 4.63, and the average skill of building test operators in selecting the type of materials was 4 https://www.raven-guard.info/gif-to-flv-converter-3000-crack-mac-win/
    50e0806aeb gerafred

  40. Usage

    You can execute it directly from the executables folder.

    How to Use

    How to use FileDupe

    0) Click on “Switch to full screen”. It can be minimized. Then press the “Move Up” or “Move Down” keys to navigate the menu.

    1) Choose: Full MD5 Comparison or Partial MD5 Comparison.

    2) Next choose the directory to search or drag and drop the files and folders https://strefanastolatka.pl/advert/password-generator-hash-calculator-21019-crack-download-pc-windows-april-2022/
    50e0806aeb andrman